admin admin .

admin

تکنیک های گفتار درمانی

تا بزرگسالی ادامه دارند و نیازمند به درمان طولانی مدت هستند. نقص در گفتار در بزرگسالان و اختلال ارتباطی ناشی از سکته مغزی یا سایر شرایط پزشکی ممکن است با بهبود شرایط درمان شوند. همچنین، انجام تمرینات گفتاردرمانی در خانه برای افراد مبتلا به نقص در گفتار بسیار کارآمد می باشد‌. والدین نیز به عنوان افرادی که می توانند بهترین تاثیرات روحی و روانی را روی کودک بگذارند، کلید موفقیت در گفتار درمانی هستند.
کودکانی که برنامه را سریع تر و با بهترین نتایج به پایان می رسانند، کسانی می باشند که والدین آن ها در این امر دخیل بوده اند. برای کمک به کودکان برای بهتر شدن تکلم والدین می توانند به کودک خود در انجام تمرینات در منزل که توسط گفتاردرمانگر پیشنهاد می شود، کمک کنند. گفتار درمانگرها از استراتژی های مختلفی برای درمان استفاده می نمایند. تکنیک های گفتار درمانی زیاد هستند که متخصص آن ها را انتخاب می کند. این تکنیک ها عبارتند از:

1- فن بیان درمانی یا تولید صدا: این روش شامل تمرینات صحیح درمانی برای کلمات و جملات صحیح برای کودکان است و در حین بازی استفاده می شود. سطح بازی ها متناسب با سن و مربوط به نیازهای خاص کودک می باشد. گفتاردرمانگر به کودک نشان می دهد که چگونه برخی از صداها مانند صدای ر را ایجاد کند. ممکن است نحوه حرکت زبان برای ایجاد صداهای خاص را نیز نشان دهد.

2- فعالیت های مداخله زبانی: گفتاردرمانگر به واسطه بازی، گفتگو، تصاویر، اشیاء و اسباب بازی های توسعه زبان مانند فلش کارت ها یا رویدادهای مداوم برای تحریک رشد زبان با فرد تعامل خواهد نمود. همچنین امکان دارد از واژه ها و دستور زبان صحیح استفاده کرده و از تمرینات تکراری برای ایجاد مهارت های زبانی استفاده نماید.


3- فلش کارت ها: برای انجام این روش که مناسب کودکان است، چند فلش کارت در مقابل کودک خود قرار داده و از او بخواهید آنچه را که می بیند به سرعت بخواند و بگوید. با چند کارت شروع نمایید و تعداد تصاویر را به سرعت افزایش دهید. اگر فرزند شما با کلمات خاصی مبارزه کند، شما درک می کنید که باید بر روی آن زمان بیشتری بگذارید. همچنین می توانید یک کارت را انتخاب نموده و به آرامی در مورد آن یک مکالمه آغاز کنید. این استراتژی ممکن است به ایجاد یک مکالمه ی خوب با فرزند شما بیانجامد .

4- لی لی بازی کردن: این بازی باعث می شود کودک 9 بار کلمه را تکرار کند. پس با کلماتی که می خواهید کودک خود آن ها را تمرین نماید، شروع کنید. یک زمین لی لی با 9 شماره رسم نموده و هر بار که کودک می خواهد بازی کند، یک کلمه را به او بگویید تا با هر بار پریدن آن را تکرار کرده و بازی نماید. دور جدید را با کلمه ی جدید آغاز کنید. شما می توانید با کلمات کمتری شروع نمایید و آن ها را به تدریج افزایش دهید. هنگامی که فرزند شما با گفتن کلمات به درستی بازی را کامل می کنند، او را با هدیه ای خوشحال کنید. این کار اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد.

5- تمرین با آیینه: برخی از حروف به دلیل قرارگیری اشتباه زبان و فک، غلط تلفظ می ‌شوند و یا توانایی گفتن آن وجود ندارد. آیینه می تواند یک انعکاس عملی از صحبت کردن برای کودک باشد و او همه چیز را بررسی کند. صحبت کردن در مقابل یک آینه کمک می کند تا کودک ببیند چگونه دهان خود را در هنگام ساخت این صدای خاص حرکت می دهد. در مقابل آینه ایستاده و هر صدا را برای کودک خود تولید کنید. سپس به آن ها کمک نمایید تفاوت تلفظ خود و شما را از طریق آینه بررسی کند. بعد از این که تفاو‌ت و طرز صحیح بیان را دید می ‌تواند در جلوی آینه با خودش تمرین نماید.

6- فرزند خود را مجبور به خواندن کنید: یک کتاب داستان جالب بخرید یا یک قطعه خبری جذاب برای فرزند خود پیدا کنید. از او بخواهید آن را با صدای بلند بخواند و این کار را برای یک یا دو بار تکرار کند. این نمونه فعالیت ها، مهارت های زبانی را تقویت می کنند.

7- حرکت درمانی زبان (تغذیه و بلع): متخصص از تمرینات دهانی متنوعی از جمله ماساژ صورت و تمرینات مختلف زبان، لب و فک برای تقویت عضلات دهان جهت خوردن، آشامیدن و بلعیدن استفاده می کند.

https://omideshargh.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۳۰:۴۲ توسط:admin موضوع: نظرات (0)