admin admin .

admin

نکات ایمنی برای استفاده از اتیل اتانوات

بنابراین در هنگام استفاده از این ماده بهتر است از ماسک و دستکش استفاده کنید و موارد ایمنی لازم را رعایت نمایید.

از سوی دیگر از آنجایی که نقطه اشتعال اتیل اتانوات منفی چهار درجه سانتیگراد است، این ماده از قابلیت اشتعال پذیری بالایی برخوردار است و به آسانی با یک جرقه می تواند آتش بگیرد. بنابراین اتیل استات حتما باید در محیطی نگهداری و ذخیره شود که از هرگونه حرارت، گرما یا جرقه کاملا به دور باشد.
اتیل استات یا همان اتیل اتانوات نام یک ماده شیمیایی پرکاربرد در صنعت است که به لطف بهره مندی از ویژگی های منحصر به فرد، قیمت مناسب، میزان سمیت اندک و بوی قابل تحمل استفاده از آن در صنایع گوناگون بسیار حائز اهمیت است. این ماده نیز همانند متیل استات نوعی حلال با ساختاری مایع و ظاهری بی رنگ و شفاف است که رایحه ای میوه ای شیرین و در عین حال ملایمی از خود متصاعد می سازد. این ماده آلی که با نام های دیگری نظیر اتیل اتانوات و ستیک اسید اتیل استر نیز شناخته می شود، دارای نقطه اشتعال منفی چهار درجه سانتیگراد (معادل بیست و پنج درجه فارنهایت) است و حدودا در دمایی پایین یعنی هفتاد و هفت درجه سانتگراد به جوش می آید.

این ماده خنثی که از خانواده استرها است از خاصیت انحلال پذیری و سرعت تبخیر بالا و قابل قبولی برخوردار است، اما به خوبی در آب حل نمی شود به طوری که در دمای بیست درجه سانتیگراد در حدود هشت گرم از آن قابلیت حل شدن در صد میلی لیتر آب را دارد. این در حالی است که این ترکیب آلی یا ارگانیک در حلال های آلی از جمله، الکل، اتانول، استون و استرها به خوبی حل می شود. در این مقاله قصد داریم تا به کاربردها و موارد مصرف اتیل استات در صنایع مختلف بپردازیم و توضیحاتی در خصوص نکات ایمنی لازم برای استفاده از این ماده آلی ارائه نماییم.

نحوه تولید اتیل استات یا اتیل اتانوات
این ماده به صورت طبیعی در برخی از میوه های وجود دارد اما در صنعت برای دستیابی به آن عموما از دو روش استفاده می کنند. در روش نخست برای تولید اتیل استات از واکنش شیمیایی میان اتانول و استیک اسید در کنار یک اسید قوی نظیر اسید سولفوریک کمک می گیرند و طی مراحلی و با حذف ناخالصی ها، نهایتا این ماده آلی به دست می آید. گفتنی است که با کمک کاتالیزور می توان سرعت افزایش این واکنش را افزایش داد.

اما در روش دوم که از روش اول بسیار مقرون به صرفه تر و در عین حال رایج تر است، با جدا کردن هیدروژن از اتانول و تجزیه کاتالیستی آن به اتیل استات دست پیدا می کنند.

https://abanchemical.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۳۶:۱۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)